Bordspelletjes razend populair in coronatijd, ‘Netflix vaak al uitgespeeld’

Het bordspel is terug op de Nederlandse eettafels. De verkoop van gezelschapsspellen nam de afgelopen jaren al gestaag toe, corona gaf een extra zetje. Nederlandse spellenuitgevers spreken van een omzetgroei van 60 tot 80 procent. Doordat sommige fabrieken tijdelijk moesten sluiten door corona en er tegelijkertijd moest worden opgeschaald, laten populaire spellen soms maanden op zich wachten.

Alleen al White Goblin Games levert dit jaar een miljoen spelletjes in Nederland en België. Samen met 999 Games en Asmodee Nederland is het een van de grote spelletjesuitgevers in Nederland. 999 Games, dat jaarlijks zo’n zestig nieuwe spellen uitgeeft, zag dit jaar de omzet met 20 miljoen euro toenemen.

Helemaal nieuw is de populariteit niet. De afgelopen jaren nam de omzet al steeds met 50 procent toe, zegt White Goblin Games-oprichter Johan Kuipers. Dit jaar verwacht hij door corona een stijging van 80 procent. “We zitten al maanden op kerstniveau.”

Dit spelverslaafde gezin in Zwolle draagt bij aan de trend; in de video vertellen ze welke spellen bij hen in trek zijn:

Een deel van de verkoop gebeurt via webwinkels, maar volgens Kuipers heeft de gewone winkel zeker niet afgedaan. Een groot publiek vindt het leuk om spellen te zien, te voelen en vooral om persoonlijk geadviseerd te worden, zegt hij.

In spelletjeswinkels is het dan ook druk de afgelopen maanden, zegt Margot Zijtregtop, eigenaar van Dé Spellenwinkel in Breda: “Ik merk dat mensen spelletjes ontdekken, of weer herontdekken. We zijn toch meer thuis met z’n allen, de kroeg is dicht en Netflix hebben de meeste mensen wel uitgespeeld. Spelletjes zorgen voor gezelligheid thuis.”

Volgens Zijtregtop speelt ook mee dat spellen er tegenwoordig heel mooi uitzien, en veel leuker en complexer zijn dan vroeger. “De suffigheid is eraf.”

Alle voorraad op

“In de eerste coronagolf is er een run geweest op van alles”, zegt Richard Janssen van spelletjeswinkel Spelkwartier in Arnhem. “Alle voorraden zijn toen opgegaan.”

Deze groeiende vraag was nauwelijks bij te benen door fabrikanten. Het leidde tot weken, soms wel maanden vertraging van sommige populaire spellen. Dat werd versterkt toen sommige fabrieken – met name in China – een tijd dicht moesten door corona. Waar de productietijd bij White Goblin Games voorheen zes weken was, zijn dat er nu twaalf tot veertien. En omdat de populariteit blijft toenemen, blijven de vertragingen oplopen.

Kerstpakket

Ook Zijtregtop van Dé Spellenwinkel heeft niet altijd alles meer op voorraad: “De kunst is natuurlijk dat de klant met een leuk ander spel mijn winkel verlaat. Dat kan ik beter dan een algoritme van een webwinkel.” Maar bulk inslaan zodra het spel weer beschikbaar is, is ook niet ideaal: “De angst dat ik door het coronavirus dicht moet, zit nog wel in mijn achterhoofd. Ik koop misschien iets behoudender in. Maar ik ben ook dankbaar dat ik überhaupt open mag.”

Uitgevers en winkels maken zich ondertussen op voor de feestdagen, traditioneel de drukste tijd van het jaar. Sommige spellen laten nog even op zich wachten, andere liggen klaar om in schoenen of kerstpakketten te verschijnen. Bruinsma: “We zijn voorbereid met de bevoorrading. Er zijn een paar gaten, het is niet ideaal, maar het komt goed. Er bestaan gelukkig genoeg leuke spelletjes.”

Bron: https://nos.nl/l/2357528

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com